CMR- Haftung des Frachtführers – odpowiedzialność przewoźnika

Transport w Niemczech, które w sposób szczególny reguluje CMR, może powodować zaistnienie sytuacji różnego typu. Dobrze wiedzieć, kiedy i za co przewoźnik ponosi odpowiedzialność.

Przewoźnik odpowiada za całkowite lub częściowe straty lub uszkodzenia towaru, jeśli tylko doszło do nich w określonym przedziale czasu, tj. między przyjęciem a dostarczeniem towaru. Zgadza się to z założeniami niemieckiego prawa kontraktowego. Konieczne jest, by przy zawieraniu umowy pamiętać o AGB!

Przewoźnik jest zwolniony z odpowiedzialności, jeśli do straty lub uszkodzenia, jak i przekroczenia terminu dostarczenia doszło nie z jego winy, np. w wyniku zaistnienia okoliczności, których przewoźnik nie mógł uniknąć i których skutków nie był w stanie przewidzieć.

Według przepisów CMR przewoźnik nie jest zwolniony z odpowiedzialności, jeśli usprawiedliwia się przez fakt braku odpowiednich pojazdów czy związanych z nimi problemów, spowodowanych przez wynajmującego jemu środki transportu. Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za swojego pracownika.

Przepisy CMR przewidują również dodatkowo zamknięty katalog przesłanek, które zwalniają przewoźnika z odpowiedzialności ze względu na przewóz, z którym wiąże się określone szczególne ryzyko, m.in. w przypadku jeśli towar nie posiadał odpowiedniego opakowania, wymaganego ze względu na charakter rzeczy. Okoliczności zwolnienia z odpowiedzialności jest jednak więcej.

Jeśli przewoźnik twierdzi, że strata, uszkodzenie lub przekroczenie terminu dostarczenia wyniknęły ze szczególnego ryzyka, domniemywa się, że tak właśnie było. Jednak upoważniony do dysponowania dobrem może udowodnić, że było inaczej. Od tej zasady przewiduje się jednak pewne wyjątki.

Jeśli przewoźnik, wg regulacji CMR, musi zapłacić odszkodowanie za częściową lub całkowitą utratę dobra, wysokość odszkodowania szacuje się na podstawie wartości dobra w miejscu i czasie przyjęcia tego dobra przez przewoźnika. Wartość dobra ustala się według cen rynkowych, która może jednak zostać odpowiednio pomniejszona.

Przepisy CMR przewidują, że jeśli doszło do powstania strat po stronie podmiotu uprawnionego do dysponowania dobrem z powodu przekroczenia terminu przewozu, może on domagać się od przewoźnika odszkodowania do wysokości kosztów przewozu. Nie wykluczona jest jednak wyższa wysokość tego odszkodowania.

W kolejnych postach problem odpowiedzialności według CMR zostanie rozwinięty.

Niemiecka Kancelaria Prawna Andreasa Martina – Berlin – Szczecin

Dowiedz się więcej: Zobowiązania transportowe w prawie niemieckimPrawo transportowe w NiemczechNiemieckie prawo transportoweCMR – obowiązywanie, wprowadzenieCMR – odpowiedzialność przewoźnikaUmowa spedycji w prawie niemieckimInkaso w przypadku zlecenia transportu w Niemczech.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: