Dochodź sądownie swojego wynagrodzenia w Niemczech-pamiętaj o terminach zawitych

Coraz więcej polskich pracowników pracuje w Niemczech. Bardzo często zostają przy tym podpisane umowy o pracę, ale również ustna umowa o pracę jest na podstawie prawa niemieckiego ważna. Jednakże pracodawca na podstawie ustawy o obowiązku dokumentowania zobowiązany jest spisać istotne warunki umowy i wysłać pracownikowi odpis umowy o pracę. W praktyce nie dzieje się tak jednak często i pracodawca nie ponosi z tego tytułu daleko idących skutków.

Wielu polskich pracowników, którzy pracują u niemieckich pracodawców nie wie, że w niemieckim prawie pracy w umowach o pracę mogą zostać zawarte terminy zawite. Często mamy do czynienia z terminami zawitymi w powszechnie obowiązujących zbiorowych układach pracy, które mogą znaleźć zastosowanie w umowach o pracę. W Niemczech powszechnie obowiązujące zbiorowe układy pracy występują na przykład w:

  • –          zakresie budowlanym
  • –          zakresie zabezpieczenia i ochrony
  • –          zakresie służby pielęgniarskiej
  • –          zakresie gospodarki odpadami.

Ponadto również w innych dziedzinach.

Zasadniczo pracodawca musi wskazać pracownikowi na taki zbiorowy układ pracy i to pisemnie.

Jeśli takie terminy zawity są uregulowane w umowie o pracę, to z reguły brzmią one po polsku następująco:

 „ Wszystkie roszczenia wynikające ze stosunku pracy muszą zostać dochodzone pisemnie w przeciągu 3 miesięcy u strony przeciwnej. Jeśli strona przeciwna w przeciągu 2 tygodni się do nich nie ustosunkuje bądź odrzuci te roszczenia, to sprzeciw musi zostać wniesiony w przeciągu kolejnych 3 miesięcy do sądu, bo w innym przypadku tracą te roszczenia ważność.”

Takie klauzule służą do tego, że jeżeli pracownik ma roszczenie o wynagrodzenie i niemiecki pracodawca tego nie płaci to to roszczenie po 3 miesiącach od dnia jego wymagalności wygasa i nie może być więcej dochodzone. Takie terminy są zasadniczo dozwolone, jednakże w umowie o pracę terminy te muszą wynosić co najmniej 3 miesiące.

W układach pracy terminy te mogą być również krótsze. I tak np. w układzie zbiorowym dla przemysłu budowlanego terminy zawite uregulowane są 2 razy po 2 miesiące.

Jeśli więc w przeciągu tego terminu roszczenie nie zostanie pisemnie dochodzone względnie dochodzone sądownie to roszczenie to nie może później być dochodzone przed sądem, ponieważ sąd z urzędu sprawdza terminy zawite. Jest tutaj inaczej niż w przypadku przedawnienia, gdzie w końcu zarzut przedawnienia musi zostać zgłoszony w procesie i sąd nie może sam z siebie sprawdzać przedawnienia. Terminy zawite są jednak przez sąd sprawdzane.

Rechtsanwalt (Prawnik niemiecki)  – Andreas Martin – Stettin – Berlin- Löcknitz

2 Responses to Dochodź sądownie swojego wynagrodzenia w Niemczech-pamiętaj o terminach zawitych

  1. katarzyna pazera pisze:

    proszę o pomoc co mam zrobic czy mam szanse na odzyskanie mojego wynagrodzenia ???pracowałam tydzień na szparagach w Niemczech , miałam miec zapłacone za gozine -tak mam na umowie-a okazało sie że jak chce pracować to zapłaci mi za kila które zebrałam bo godzin jest zbyt dużo ,tak więc się zgodziłam ,i pracowałam dalej po trzech dniach zemdlałam na polu i tak się skonczyła moja praca na szparagach ,a co ważne umowe dostalam dopiero po sześciu dniach ,czyli według umowy pracowałam dwa dni :-)ale za trzy dni nie dostałam wynagrodzenia i już minął dzień wypłaty i dalej pieniędzy nie mam! czy mam szanse na odzyskanie moich ciężko zapracowanych pieniędzy????w takiej nerwówce jak tam to nigdy nie pracowałam:-(((

  2. Sławomir Olszewski pisze:

    Witam bardzo ciekawy artykuł. Właśnie dowiedziałem się że będę zwolniony z końcem kwietnia. Po zapytaniu się co dalej otrzymałem informację że otrzymam 4 tygodniowe wypowiedzenie które zostanie mi pobrane z banku godzin i wypracowane urlopu! Czy to legalne? A druga sprawa to opodatkowanie przez pośrednika diety? To chyba też nie legalne. Proszę o jakieś info. Dziękuję z góry i pozdrawiam S.

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.